De afgelopen twee jaar is aan de hand van de 
methode leerKRACHT in werkgroepen gewerkt aan de verbetering van de school en het onderwijs. De input die werd geleverd is onderdeel van een nieuwe missie en visie van de school. Er ontstonden tien werkgroepen die zeer uiteenlopende onderzoeken en activiteiten ondernamen. Voorbeelden hiervan zijn een onderzoek naar eigen verantwoordelijkheid van leerlingen, het ontwerpen van lessen als escape-rooms en puzzels, het vieren van Paarse Vrijdag, warme truien-dag en een Nationale Week Zonder Vlees.

Activiteiten

Daarnaast is het Joke Smit partner van ‘trainees in het onderwijs’. Op die manier wordt jonge academici de kans geboden docent te worden. Ook worden succesvolle alumni van het Joke Smit opgeleid tot student-docent. Naast hun studie op de universiteit zijn ze werkzaam op het Joke Smit als assistent-docent. Daarnaast worden er borrels georganiseerd waar onze docenten de kans krijgen relevant en bijzonder onderzoek te delen met het team, bijvoorbeeld over de praktische betekenis, voor alle vakken, van een onderzoek in de didactiek van de wiskunde.

Deskundigheid
van de docenten

In 2018 is gewerkt aan het ontwerp van een nieuw rooster dat vanaf schooljaar 2019-2020 in werking treedt. Het idee is dat met een nieuw rooster de lokalen optimaler kunnen worden benut, secties meer gezamenlijke ontwikkeltijd krijgen en leerlingen extra ondersteuningslessen kunnen volgen.

Vernieuwing rooster

In 2018 zaten er 1.225 leerlingen op school waarvan het merendeel ouder was dan 18. Samen behaalden zij 447 diploma’s. Dat lijkt weinig, maar een groot deel van de leerlingen gaat op voor certificaten. 71 procent van de leerlingen sloot zijn of haar vakken succesvol af. Ook in de nieuwe norm van de Inspectie, waarbij als pilot wordt gekeken bij hoeveel vakken voor het centraal examen een 5,5 of hoger wordt behaald, zit een stijgende lijn.

Onderwijskwaliteit

De kwaliteit van het onderwijs en de lessen wordt jaarlijks intensief geëvalueerd. Gedurende het schooljaar bezoeken docenten elkaars lessen, om over en weer van elkaar te leren. 

De schoolleiding bezoekt de lessen van docenten en evalueert deze met de docenten. En ook de leerlingen krijgen een stem door middel van een enquête.


Evaluatie onderwijs
en lessen
Ik vind dat de docent goed luistert als een leerling iets vertelt of uitlegt
Ik vind dat de docent duidelijk uitlegt
De docent doet veel om alle leerlingen bij de les te betrekken
De docent kan zich goed inleven in iemand die niet alles begrijpt
De docent is enthousiast
De modulewijzer en het verdere lesmateriaal zijn goed
De lessen zijn duidelijk en overzichtelijk opgebouwd

Ja

Neutraal

Nee

Joke Smit College
Joke Smit
College

Jongvolwassenen die vakken op mavo-, havo- of vwo-niveau willen afronden, komen naar het VAVO. Op het Joke Smit College volgen zij enkele vakken of complete programma’s om tot een diploma te komen, soms op een hoger niveau of voor een ander profiel.

Jongvolwassenen die vakken op mavo-, havo- of vwo-niveau willen afronden, komen naar het VAVO. Op het Joke Smit College volgen zij enkele vakken of complete programma’s om tot een diploma te komen, soms op een hoger niveau of voor een ander profiel.

en lessen

De kwaliteit van het onderwijs en de lessen wordt jaarlijks intensief geëvalueerd. Gedurende het schooljaar bezoeken docenten elkaars lessen, om over en weer van elkaar te leren. 

Onderwijs
kwaliteit

De schoolleiding bezoekt de lessen van docenten en evalueert deze met de docenten. En ook de leerlingen krijgen een stem door middel van een enquête.


Evaluatie onderwijs

In 2018 zaten er 1.225 leerlingen op school waarvan het merendeel ouder was dan 18. Samen behaalden zij 447 diploma’s. Dat lijkt weinig, maar een groot deel van de leerlingen gaat op voor certificaten. 71 procent van de leerlingen sloot zijn of haar vakken succesvol af. Ook in de nieuwe norm van de Inspectie, waarbij als pilot wordt gekeken bij hoeveel vakken voor het centraal examen een 5,5 of hoger wordt behaald, zit een stijgende lijn.

Activiteiten

De afgelopen twee jaar is aan de hand van de methode leerKRACHT in werkgroepen gewerkt aan de verbetering van de school en het onderwijs. De input die werd geleverd is onderdeel van een nieuwe missie en visie van de school. Er ontstonden tien werkgroepen die zeer uiteenlopende onderzoeken en activiteiten ondernamen. Voorbeelden hiervan zijn een onderzoek naar eigen verantwoordelijkheid van leerlingen, het ontwerpen van lessen als escape-rooms en puzzels, het vieren van Paarse Vrijdag, warme truien-dag en een Nationale Week Zonder Vlees.

Deskundig-
heid
van de docenten

Daarnaast is het Joke Smit partner van ‘trainees in het onderwijs’. Op die manier wordt jonge academici de kans geboden docent te worden. Ook worden succesvolle alumni van het Joke Smit opgeleid tot student-docent. Naast hun studie op de universiteit zijn ze werkzaam op het Joke Smit als assistent-docent. Daarnaast worden er borrels georganiseerd waar onze docenten de kans krijgen relevant en bijzonder onderzoek te delen met het team, bijvoorbeeld over de praktische betekenis, voor alle vakken, van een onderzoek in de didactiek van de wiskunde.

Vernieuwing rooster

In 2018 is gewerkt aan het ontwerp van een nieuw rooster dat vanaf schooljaar 2019-2020 in werking treedt. Het idee is dat met een nieuw rooster de lokalen optimaler kunnen worden benut, secties meer gezamenlijke ontwikkeltijd krijgen en leerlingen extra ondersteuningslessen kunnen volgen.

Joke Smit
 College
Joke Smit College