In 2018 lag de focus van de meerjarenstrategie op het nemen van nieuwe initiatieven en op de interactie met de omgeving. Er werden vier speerpunten benoemd:
in 2018
Ook de focus op goed werkgeverschap lijkt zijn vruchten af te werpen; de medewerkerstevredenheid steeg en medewerkers ervaren meer ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Lees meer op de mbo-college pagina’s en bekijk de filmpjes waarin de teams vertellen wat zij het afgelopen jaar gedaan hebben om het onderwijs verder te brengen.
Supergoed onderwijs
Innovatie
Ontwikkeling van de organisatie
Excellent werkgeverschap
Zo werd extra aandacht gelegd op het evalueren van de lessen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. In samenwerking met het bedrijfsleven zijn innovatieve trajecten gestart waarin wordt ingespeeld op veranderingen in de beroepspraktijk.
Eind september 2018 kwamen studenten en medewerkers van het ROC van Amsterdam - Flevoland bij elkaar op MBO College Poort om verder te praten over hoe zij hun reis naar 2020 verder willen vervolgen. Na een plenaire start met opening van directievoorzitter van MBO College Almere Mark Vlasblom en onze studenten Farah en Fatima van de Centrale Studentenraad (CSR) ging de groep uiteen in vier themasessies: ‘De school is voor iedereen’, ‘Het nieuwe lesgeven’, ‘Hoe doen we het samen’ en ‘Plan je eigen reis’. Zo kwamen de deelnemers van de sessie ‘Het nieuwe lesgeven’ onder leiding van docent Jesse Philipsen van MBO College Hilversum in een heuse Escape Room terecht. Over een nieuwe vorm van lesgeven gesproken.
Tijdens de sessie ‘Plan je eigen reis’ vertelde Jan Jaap Siewers van de Almeerse Applicatieontwikkeling opleiding over hoe het team een aantal jaar geleden radicale keuzes maakte. Zittenblijven, cijfers en klassikaal lesgeven werden ingeruild voor individueel onderwijs met de student aan de stuurknuppel. Tijdens de sessie ‘Hoe doen we het samen?’ konden de deelnemers de podcast ‘Ik hoor je’ van MBO College Zuidoost ter plekke ervaren. Studenten en medewerkers gingen met elkaar in gesprek over hun persoonlijke loopbaan, struikelblokken, dromen en wijsheden. CSR-leden Farah en Fatima kijken terug op een geslaagde dag. “Wij waren erg blij met de opkomst. Fijn om te zien dat er ook heel wat studenten aanwezig waren die samen met hun docent kwamen leren.”
De meerjarenstrategie koerst op elk team een superschool in 2020. Deze ambitie is gebaseerd op het antwoord dat studenten gaven op de vraag wat hun idee was over de ambitie voor 2020: “Elk team zou voor zijn studenten een superschool moeten zijn.” Het sluit aan bij onze overtuiging dat het team als hart van het onderwijs het best in staat is passende keuzes te maken, omdat de teamleden als geen ander het zicht hebben op de mogelijkheden van de student en tevens in verbinding staan met het werkveld en de vervolgopleidingen. Wat dat precies betekent om een superschool te zijn, bepalen de teams in nauw overleg met de studenten, ouders, het bedrijfsleven en het vervolgonderwijs.
superschool
2020
volgende pagina
superschool
De meerjarenstrategie koerst op elk team een superschool in 2020. Deze ambitie is gebaseerd op het antwoord dat studenten gaven op de vraag wat hun idee was over de ambitie voor 2020: “Elk team zou voor zijn studenten een superschool moeten zijn.” Het sluit aan bij onze overtuiging dat het team als hart van het onderwijs het best in staat is passende keuzes te maken, omdat de teamleden als geen ander het zicht hebben op de mogelijkheden van de student en tevens in verbinding staan met het werkveld en de vervolgopleidingen. Wat dat precies betekent om een superschool te zijn, bepalen de teams in nauw overleg met de studenten, ouders, het bedrijfsleven en het vervolgonderwijs.
In 2018 lag de focus van de meerjarenstrategie op het nemen van nieuwe initiatieven en op de interactie met de omgeving. Er werden vier speerpunten benoemd:
in 2018
Supergoed onderwijs
Innovatie
Ontwikkeling van de organisatie
Excellent werkgeverschap
Ook de focus op goed werkgeverschap lijkt zijn vruchten af te werpen; de medewerkerstevredenheid steeg en medewerkers ervaren meer ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Lees meer op de mbo-college pagina’s en bekijk de filmpjes waarin de teams vertellen wat zij het afgelopen jaar gedaan hebben om het onderwijs verder te brengen.
Zo werd extra aandacht gelegd op het evalueren van de lessen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. In samenwerking met het bedrijfsleven zijn innovatieve trajecten gestart waarin wordt ingespeeld op veranderingen in de beroepspraktijk.
Eind september 2018 kwamen studenten en medewerkers van het ROC van Amsterdam - Flevoland bij elkaar op MBO College Poort om verder te praten over hoe zij hun reis naar 2020 verder willen vervolgen. Na een plenaire start met opening van directievoorzitter van MBO College Almere Mark Vlasblom en onze studenten Farah en Fatima van de Centrale Studentenraad (CSR) ging de groep uiteen in vier themasessies: ‘De school is voor iedereen’, ‘Het nieuwe lesgeven’, ‘Hoe doen we het samen’ en ‘Plan je eigen reis’. Zo kwamen de deelnemers van de sessie ‘Het nieuwe lesgeven’ onder leiding van docent Jesse Philipsen van MBO College Hilversum in een heuse Escape Room terecht. Over een nieuwe vorm van lesgeven gesproken.
Tijdens de sessie ‘Plan je eigen reis’ vertelde Jan Jaap Siewers van de Almeerse Applicatieontwikkeling opleiding over hoe het team een aantal jaar geleden radicale keuzes maakte. Zittenblijven, cijfers en klassikaal lesgeven werden ingeruild voor individueel onderwijs met de student aan de stuurknuppel. Tijdens de sessie ‘Hoe doen we het samen?’ konden de deelnemers de podcast ‘Ik hoor je’ van MBO College Zuidoost ter plekke ervaren. Studenten en medewerkers gingen met elkaar in gesprek over hun persoonlijke loopbaan, struikelblokken, dromen en wijsheden. CSR-leden Farah en Fatima kijken terug op een geslaagde dag. “Wij waren erg blij met de opkomst. Fijn om te zien dat er ook heel wat studenten aanwezig waren die samen met hun docent kwamen leren.”
volgende pagina
volgende pagina
2020