De afgelopen twee jaar is aan de hand van de
methode leerKRACHT in werkgroepen gewerkt aan de verbetering van de school en het onderwijs. De input die werd geleverd is onderdeel van een nieuwe missie en visie van de school. Er ontstonden tien werkgroepen die zeer uiteenlopende onderzoeken en activiteiten ondernamen. Voorbeelden hiervan zijn een onderzoek naar eigen verantwoordelijkheid van leerlingen, het ontwerpen van lessen als escape-rooms en puzzels, het vieren van Paarse Vrijdag, warme truien-dag en een Nationale Week Zonder Vlees.
Daarnaast is het Joke Smit partner van ‘trainees in het onderwijs’. Op die manier wordt jonge academici de kans geboden docent te worden. Ook worden succesvolle alumni van het Joke Smit opgeleid tot student-docent. Naast hun studie op de universiteit zijn ze werkzaam op het Joke Smit als assistent-docent. Daarnaast worden er borrels georganiseerd waar onze docenten de kans krijgen relevant en bijzonder onderzoek te delen met het team, bijvoorbeeld over de praktische betekenis, voor alle vakken, van een onderzoek in de didactiek van de wiskunde.
In 2018 is gewerkt aan het ontwerp van een nieuw rooster dat vanaf schooljaar 2019-2020 in werking treedt. Het idee is dat met een nieuw rooster de lokalen optimaler kunnen worden benut, secties meer gezamenlijke ontwikkeltijd krijgen en leerlingen extra ondersteuningslessen kunnen volgen.
In 2018 zaten er 1.225 leerlingen op school waarvan het merendeel ouder was dan 18. Samen behaalden zij 447 diploma’s. Dat lijkt weinig, maar een groot deel van de leerlingen gaat op voor certificaten. 71 procent van de leerlingen sloot zijn of haar vakken succesvol af. Ook in de nieuwe norm van de Inspectie, waarbij als pilot wordt gekeken bij hoeveel vakken voor het centraal examen een 5,5 of hoger wordt behaald, zit een stijgende lijn.
De kwaliteit van het onderwijs en de lessen wordt jaarlijks intensief geëvalueerd. Gedurende het schooljaar bezoeken docenten elkaars lessen, om over en weer van elkaar te leren.
De schoolleiding bezoekt de lessen van docenten en evalueert deze met de docenten. En ook de leerlingen krijgen een stem door middel van een enquête.
Ja
Neutraal
Nee
volgende pagina
College
Jongvolwassenen die vakken op mavo-, havo- of vwo-niveau willen afronden, komen naar het VAVO. Op het Joke Smit College volgen zij enkele vakken of complete programma’s om tot een diploma te komen, soms op een hoger niveau of voor een ander profiel.
Jongvolwassenen die vakken op mavo-, havo- of vwo-niveau willen afronden, komen naar het VAVO. Op het Joke Smit College volgen zij enkele vakken of complete programma’s om tot een diploma te komen, soms op een hoger niveau of voor een ander profiel.
De kwaliteit van het onderwijs en de lessen wordt jaarlijks intensief geëvalueerd. Gedurende het schooljaar bezoeken docenten elkaars lessen, om over en weer van elkaar te leren.
kwaliteit
De schoolleiding bezoekt de lessen van docenten en evalueert deze met de docenten. En ook de leerlingen krijgen een stem door middel van een enquête.
In 2018 zaten er 1.225 leerlingen op school waarvan het merendeel ouder was dan 18. Samen behaalden zij 447 diploma’s. Dat lijkt weinig, maar een groot deel van de leerlingen gaat op voor certificaten. 71 procent van de leerlingen sloot zijn of haar vakken succesvol af. Ook in de nieuwe norm van de Inspectie, waarbij als pilot wordt gekeken bij hoeveel vakken voor het centraal examen een 5,5 of hoger wordt behaald, zit een stijgende lijn.
De afgelopen twee jaar is aan de hand van de methode leerKRACHT in werkgroepen gewerkt aan de verbetering van de school en het onderwijs. De input die werd geleverd is onderdeel van een nieuwe missie en visie van de school. Er ontstonden tien werkgroepen die zeer uiteenlopende onderzoeken en activiteiten ondernamen. Voorbeelden hiervan zijn een onderzoek naar eigen verantwoordelijkheid van leerlingen, het ontwerpen van lessen als escape-rooms en puzzels, het vieren van Paarse Vrijdag, warme truien-dag en een Nationale Week Zonder Vlees.
heid
Daarnaast is het Joke Smit partner van ‘trainees in het onderwijs’. Op die manier wordt jonge academici de kans geboden docent te worden. Ook worden succesvolle alumni van het Joke Smit opgeleid tot student-docent. Naast hun studie op de universiteit zijn ze werkzaam op het Joke Smit als assistent-docent. Daarnaast worden er borrels georganiseerd waar onze docenten de kans krijgen relevant en bijzonder onderzoek te delen met het team, bijvoorbeeld over de praktische betekenis, voor alle vakken, van een onderzoek in de didactiek van de wiskunde.
In 2018 is gewerkt aan het ontwerp van een nieuw rooster dat vanaf schooljaar 2019-2020 in werking treedt. Het idee is dat met een nieuw rooster de lokalen optimaler kunnen worden benut, secties meer gezamenlijke ontwikkeltijd krijgen en leerlingen extra ondersteuningslessen kunnen volgen.
volgende pagina
College