Aantal
studenten

3.204

Percentage
gediplomeerden
(jaarresultaat)

65,5%

Tevredenheid
leerwerkbedrijven

7,3

Tevredenheid
medewerkers

7,4

Tevredenheid
studenten

6,7

MBO College Centrum

Statistieken

Het onderwijs werd samen met de studenten geëvalueerd. Er werd besloten om de Entreeteams te versterken met docenten en medewerkers met een meer pedagogische achtergrond om zo een betere kwaliteit te borgen. Vanuit de MBO-agenda werd een teambeurs aangevraagd om de medewerkers pedagogisch-didactisch verder te professionaliseren.

In juli 2018 werden de niveau 1 diploma’s uitgereikt door wethouder Simone Kukenheim aan ongeveer 20 statushouders. De samenwerking met de gemeente Amsterdam en andere instanties werd mede door dit diploma-succes gecontinueerd. 

Ten derde werd de nadruk gelegd op de onderwijskwaliteit. ‘Ieder team werkt vanuit kwaliteitsdenken en kent een transparante en integere structuur.’ Een goed voorbeeld hiervan is het veranderende pedagogische klimaat bij de Entree-opleidingen.  

Zowel bij het WOW-hostel, Hotel Podium Mozaïek als in het ‘reguliere’ Entree-onderwijs wordt op niveau 1 gewerkt met zeer bevlogen en gepassioneerde teams. In 2018 werd het Entree-onderwijs vernieuwd en nog beter aangepast aan de doelgroep. Dit was nodig omdat de doelgroep veranderde. Meer IKS-leerlingen (Internationale Schakelklas) en PRO-leerlingen (afkomstig uit het praktijkonderwijs) stroomden in. 

Versterking van de
kwaliteitscultuur
bij de Entree-opleidingen

Een tweede doelstelling voor MBO College Centrum was in 2018: ‘Het beter vormgeven en uitvoeren van het internationaliseringsbeleid.’ Internationalisering bij MBO College Centrum is een strategisch middel om de hospitality-student zo goed mogelijk voor te bereiden op zijn of haar internationale en/of interculturele loopbaan. Dit gebeurt in een aantal opleidingen van oudsher al door het opdoen van een internationale ervaring; een internationale stage, taalreis, excursie en vakwedstrijden. Met de komst van een nieuwe coördinator kwam er eveneens meer aandacht voor intern gerichte activiteiten. 

Internationalisering:

Dit om de internationale vaardigheden van de studenten, die niet naar het buitenland gaan, te ontwikkelen. Ook is er aandacht voor de verdere professionalisering van docenten. Binnen het mbo-college waren er trainingen in interculturele communicatie, omgaan met gevoelige maatschappelijke onderwerpen en lesgeven in het Engels (CLIL). Deze laatste training is gevolgd door het docententeam dat lesgeeft in de eerste tweetalige opleiding die in september 2018 is gestart: Manager International Hospitality. 


Hospitality without
Borders

MBO College Centrum staat voor toonaangevend gastvrij onderwijs voor een verscheidenheid aan opleidingen in de Horeca, de Bakkerij, de Facilitaire Dienstverlening en Toerisme & Recreatie. Het onderwijs wordt vormgegeven in nauwe samenwerking met diverse partners in het bedrijfsleven. MBO College Centrum formuleerde voor 2018 diverse speerpunten. 

MBO College
Centrum
Onze mbo-colleges

Een van de doelstellingen van 2018 luidt: ‘Het versterken van het pedagogisch handelen, met daarin volop aandacht voor de diversiteit aan doelgroepen.’ De opleiding Brood en Banket maakte in 2018 een start met het nieuwe curriculum van de opleiding Boulanger. Studenten op niveau 3 van de opleiding Brood en Banket konden zich niet verder scholen op middelmanagement niveau. De eventuele doorstroom naar het hbo werd hierdoor geblokkeerd.

Versterking
pedagogisch handelen

“De nieuwe opleiding Boulanger past perfect bij een student als Mark. Mark heeft tijdens Skills laten zien dat hij het vak verstaat.”

Bart van de Ven
Docent Brood & Banket

Bekijk het introductiefilmpje
  2:04

Onze mbo-colleges
MBO College
Centrum

MBO College Centrum staat voor toonaangevend gastvrij onderwijs voor een verscheidenheid aan opleidingen in de Horeca, de Bakkerij, de Facilitaire Dienstverlening en Toerisme & Recreatie. Het onderwijs wordt vormgegeven in nauwe samenwerking met diverse partners in het bedrijfsleven. MBO College Centrum formuleerde voor 2018 diverse speerpunten. 

Versterking
pedagogisch handelen

Een van de doelstellingen van 2018 luidt: ‘Het versterken van het pedagogisch handelen, met daarin volop aandacht voor de diversiteit aan doelgroepen.’ De opleiding Brood en Banket maakte in 2018 een start met het nieuwe curriculum van de opleiding Boulanger. Studenten op niveau 3 van de opleiding Brood en Banket konden zich niet verder scholen op middelmanagement niveau. De eventuele doorstroom naar het hbo werd hierdoor geblokkeerd.

Versterking van de 
kwaliteits-
cultuur
bij de Entree-opleidingen

MBO College Centrum

Statistieken

7,4

Tevredenheid
studenten

Tevredenheid
medewerkers

6,7
7,3

Tevredenheid
leerwerkbedrijven

65,5%

Percentage
gediplomeerden
(jaarresultaat)

3.204

Aantal
studenten

Reden voor MBO College Centrum om in augustus te starten met het nieuwe kwalificatiedossier Boulanger op niveau 4. De behoefte aan gespecialiseerde vakmensen is groot. In het filmpje op deze pagina meer over deze plannen. Vooruitlopend op de nieuwe opleiding werd student Mark Oosterbroek al getraind voor de discipline Boulanger. In 2019 nam hij op de Nederlandse kampioenschappen van Skills deel aan de vakwedstrijden van de Boulangers. 

Dit om de internationale vaardigheden van de studenten, die niet naar het buitenland gaan, te ontwikkelen. Ook is er aandacht voor de verdere professionalisering van docenten. Binnen het mbo-college waren er trainingen in interculturele communicatie, omgaan met gevoelige maatschappelijke onderwerpen en lesgeven in het Engels (CLIL). Deze laatste training is gevolgd door het docententeam dat lesgeeft in de eerste tweetalige opleiding die in september 2018 is gestart: Manager International Hospitality. 


Een tweede doelstelling voor MBO College Centrum was in 2018: ‘Het beter vormgeven en uitvoeren van het internationaliseringsbeleid.’ Internationalisering bij MBO College Centrum is een strategisch middel om de hospitality-student zo goed mogelijk voor te bereiden op zijn of haar internationale en/of interculturele loopbaan. Dit gebeurt in een aantal opleidingen van oudsher al door het opdoen van een internationale ervaring; een internationale stage, taalreis, excursie en vakwedstrijden. Met de komst van een nieuwe coördinator kwam er eveneens meer aandacht voor intern gerichte activiteiten. 

Internatio-
nalisering:
Hospitality without
Borders

Ten derde werd de nadruk gelegd op de onderwijskwaliteit. ‘Ieder team werkt vanuit kwaliteitsdenken en kent een transparante en integere structuur.’ Een goed voorbeeld hiervan is het veranderende pedagogische klimaat bij de Entree-opleidingen.  

Zowel bij het WOW-hostel, Hotel Podium Mozaïek als in het ‘reguliere’ Entree-onderwijs wordt op niveau 1 gewerkt met zeer bevlogen en gepassioneerde teams. In 2018 werd het Entree-onderwijs vernieuwd en nog beter aangepast aan de doelgroep. Dit was nodig omdat de doelgroep veranderde. Meer IKS-leerlingen (Internationale Schakelklas) en PRO-leerlingen (afkomstig uit het praktijkonderwijs) stroomden in. 

Het onderwijs werd samen met de studenten geëvalueerd. Er werd besloten om de Entreeteams te versterken met docenten en medewerkers met een meer pedagogische achtergrond om zo een betere kwaliteit te borgen. Vanuit de MBO-agenda werd een teambeurs aangevraagd om de medewerkers pedagogisch-didactisch verder te professionaliseren.

In juli 2018 werden de niveau 1 diploma’s uitgereikt door wethouder Simone Kukenheim aan ongeveer 20 statushouders. De samenwerking met de gemeente Amsterdam en andere instanties werd mede door dit diploma-succes gecontinueerd. 

“De nieuwe opleiding Boulanger past perfect bij een student als Mark. Mark heeft tijdens Skills laten zien dat hij het vak verstaat.”

Bart van de Ven
Docent Brood & Banket

Bekijk het introductiefilmpje
  2:04